A Heroes of Might and Magic V legfontosabb elemei, amint az a játék címéből is kiderül, a hősök. Ők vezetik a seregeket, ők használják a különféle varázstárgyakat, és varázslatokat, ők vezetik harcba az egységeket. A játékban minden hősnek lehetősége van a fejlődésre. Ezt csaták megnyerésével, illetve kalandozással tehetik meg. Minden hős alapvetően hasonlóképpen fest. Mindegyiknek négy alap- és három egyéb tulajdonsága van, melyek közül a négy alaptulajdonság közül egy minden szintlépéskor véletlenszerűen megnövekszik. Alaphelyzetben mindegyikük rendelkezik egy varázskönyvvel. Minden hősnek van egy specializációja, mely csak rá jellemző, ezen felül fajából adódóan négy másik különleges képességre tehet szert. Minden hős tanulhat ismereteket, szám szerint hatot, melyből azonban egyet mindig a hős faja határoz meg, valamint minden ismeretnek lehet három speciális képessége. Minden hősnek rendelkeznie kell sereggel (legalább egy lénnyel), valamint minden hősnek van katapultja, melyet várostromkor használhat.

Tulajdonságok

A hős tulajdonságai befolyásolják serege erejét és harci mágiájának hatékonyságát.
A négy alaptulajdonság a következő:

  • Támadás: Nőveli a hős csapatainak sebzését közelharcban.
  • Védekezés: Csökkenti a hős serege által elszenvedett közelharci sebzést.
  • Varázserő: Meghatározza a hős varázslatainak hatását és hatóidejét.
  • Tudás: A Tudás értéke befolyásolja a hős manájának mennyiségét, és visszanyerésének gyorsaságát.

A három egyéb tulajdonság pedig a következő:

  • Morál: Befolyásolja a hős seregében harcoló lényeknek adott parancsokat, illetve az egységek kezdeményezését.
  • Szerencse: A hős szerencséje befolyásolja az alatta harcoló lények szerencséjét.
  • Mana: A varázslatokhoz mana szükséges. A használható varázslatok számát a rendelkezésre álló mana mennyisége, illetve a varázslat manaigénye határozza meg.

Minden fajra jellemző, hogy a hős milyen alaptulajdonságokkal rendelkezik első szinten. Erről ad tájékoztatást a következő táblázat:

FajTámadásVédekezésVarázserőTudás
Lovag1211
Démonúr2012
Nekromanta0131
Vándor0212
Boszorkánymester1031
Varázsló0023

Emellett minden fajnál minden szintlépéskor hasonló esélye van arra, hogy egy bizonyos típusú tulajdonsága nőjön. Erről tájékoztat a következő táblázat:

FajTámadásVédekezésVarázserőTudás
Lovag30%45%10%15%
Démonúr45%10%15%30%
Nekromanta10%30%45%15%
Vándor15%45%10%30%
Boszorkánymester30%10%45%15%
Varázsló10%15%30%45%

Hősök fajonként

Az alábbi táblázatokban felsorolásra kerül a Heroes of Might and Magic V alapjátékában található összes hős fajonkénti bontásban. A hős neve után olvasható a hős specializációjának megnevezése. Ezután az, hogy szerepel-e a játék valamelyik hadjáratában, legvégül pedig, hogy párbajhősként választható-e? Ha e két utolsó oszlopban egyaránt a "nem" szó szerepel, az azt jelenti, hogy az "egyjátékos mód" "testre szabott játék" módjában, illetve a "többjátékos" módban választható hősről van szó (kivétel a "többjátékos mód" "párbaj" módja). A hadjáratban szereplő hősökkel alaphelyzetben a játék más módjaiban nem találkozhatunk. Minden faj hősei közül hárommal lehetséges az úgynevezett "párbaj" játékmód. Ezek a hősök megtalálhatóak az egyéb játékmódokban is. A "párbaj" mód egy különleges újítás a Heroes of Might and Magic sorozatban. Ez gyakorlatilag egy csatát jelent, nincs városépítés, kalandozás, tapoasztalatszerzés, stb. Ebben a módban a hősöknek előre meghatározott seregük, varázstárgyaik, illetve varázslataik vannak.

Lovagok (Menedék hősök)

A lovagok a közelharcot előnyben részesítő hősök közé tartoznak. Ennek megfelelően legnagyobb valószínűséggel a Védekezés (45%) és Támadás (30%) tulajdonságuk növekedik szintlépéskor.

A lovagok egyedi ismerete az ellencsapás. Ezen ismeret, amellett, hogy bizonyos mértékben növeli a visszatámadáskor okozott sebzést, növeli a Menedék várakban található Gyakorlótér hatásfokát.

NévSpecializációHadjáratban szerepel?Választható párbajban?
DougalÍjászparancsnoknemnem
EllaineNép kegyeltjenemnem
FreydaSzéllovasigennem
GiarLovassági parancsnokigennem
GlenOstrommérnökigennem
GodricMintalovagigennem
IrinaGriff kiképzőnemigen
IzabellaHűbérúrigennem
KlausLovassági parancsnoknemigen
LászlóGyalogsági parancsnoknemnem
MaeveSzéllovasnemnem
NyikolajGyalogsági parancsnokigennem
RutgerNyomkeresőnemnem
VittorioOstrommérnöknemigen

Démonurak (Démoni sík hősök)

A démonurak agresszív és intelligens hősök. Ennek megfelelően legnagyobb valószínűséggel a Támadás (45%) és Tudás (30%) tulajdonságuk növekedik szintlépéskor.

A démonurak egyedi ismerete a kapunyitás. Az ismeret fokától függően egyre erősebb lények érkeznek a csatatérre, egyre többen, és egyre gyorsabban.

NévSpecializációHadjáratban szerepel?Választható párbajban?
AgraelGyorsaság aurájaigennem
AlastorTudatrablónemnem
BiaraKapuk őreigennem
DelebVasszűznemigen
ErasialMágiatörőnemnem
GamorRohamozóigennem
GrawlKutyakiképzőnemnem
GrokRohamozónemnem
GuargTudatrablóigennem
JezebethCsábítónemnem
MarbasMágiatörőnemigen
NebirosKáosz kiválasztottjanemnem
NymusKapuk őrenemigen
SovereignGyorsaság aurájaigennem
VeyerMágiatörőigennem

Nekromanták (Nekropolisz hősök)

A nekromanták nagy varázserővel bíró defenzív hősöknek számítanak, éppen ezért varázserejük (45%) és védekezésük (30%) nő szintenként a legnagyobb eséllyel.

Egyedi ismeretük a nekromancia, mellyel csata után képesek az ellenség halottaiból saját seregüket erősíteni.

NévSpecializációHadjáratban szerepel?Választható párbajban?
DeirdreSikító szellemnemigen
KasparBalzsamozónemnem
LucretiaVámpírhercegnőnemnem
MarkalHalálúrigennem
NaadirLélekvadásznemnem
NyikolájÚjraélesztőigennem
OrsonZombiúrnemigen
RavenLélekivónemigen
VlagyimirÚjraélesztőnemnem
ZoltánMágiafacsarónemnem

Vándorok (Erdőlakók hősei)

A vándorok az elf városok hősei. Híresek céllövő tudományukról. Tulajdonságaik közül legnagyobb eséllyel védekezésük (45%) és tudásuk (30%) nő szintlépéskor.

Egyedi ismeretük a bosszúállás, mely segítségével egy ellenséges lényt nagyobb hatásfokkal tudnak semlegesíteni.

NévSpecializációHadjáratban szerepel?Választható párbajban?
AlaronElfek düheigennem
AnwenSylanna kardjanemigen
DiraelMéhkirálynőnemigen
FindanNyílzáporigennem
GilraenPengemesternemnem
OssirVadászat mesterenemigen
TalanarElfek dühenemnem
VinraelHarcedzettnemnem
WyngaalGyors csapásnemnem
YlthinEgyszarvú asszonyanemnem

Boszorkánymesterek (Kazamata hősök)

Searchtool right Fő szócikk: A Heroes of Might and Magic V boszorkánymesterei

Varázslók (Akadémia hősök)

Searchtool right Fő szócikk: A Heroes of Might and Magic V varázslói

Hősök specializációi

Lovag specializációk

Démonúr specializációk

Nekromanta specializációk

Vándor specializációk

Boszorkánymester specializációk

Varázsló specializációk